3 onmisbare onderdelen voor het beste declaratieproces

updated on 18 June 2024

Als verantwoordelijke voor het HR systeem binnen jouw organisatie ben je waarschijnlijk op de hoogte van de recente ontwikkelingen rondom wet-enregelgeving. De wet werkgebonden personenmobiliteit mobiliteit (WPM) heeft voor ieder bedrijf gevolgen. Voor veel bedrijven zal de registratie van zakelijke en woon-werk kilometers nu toch echt goed moeten gebeuren.

Declareren jullie medewerkers binnen de organisatie zakelijke en woon-werkkilometers? Dat is nu nog al te vaak een proces waar mensen meestal niet tevreden over zijn. In deze blog vertellen wij hoe je van de nieuwe verplichting een kans maakt om 80% van de administratielast te besparen en frustratie weg te nemen bij medewerkers in het declaratieproces. Maak van deze wet een kans om medewerkers blij te maken.

Jouw medewerkers kunnen straks ook snel en eenvoudig declareren vanuit elke plek.
Jouw medewerkers kunnen straks ook snel en eenvoudig declareren vanuit elke plek.

De impact van de WPM op jouw bedrijf

Met de ingang van de WPM zijn werkgevers met meer dan 100 medewerkers die gemiddeld 20 uur per week werken verplicht om de CO2-uitstoot van werkgerelateerd personenverkeer te registreren. Meer informatie over de WPM vind je in onze  blog over WPM terug. 

Reiskosten declareren in een app bovenop AFAS

Een van de vereisten van de WPM is dat organisaties de kilometers moeten rapporteren die medewerkers afleggen met eigen vervoer. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen woon-werk verkeer en zakelijke kilometers (dienstreizen). Dit betekent dat je alle declaraties zorgvuldig moet bijhouden. In dit geval wil je dat dit ook zo eenvoudig en efficiënt mogelijk gaat!

De drie onderdelen voor een eenvoudig en efficiënt declaratieproces

Als organisatie wil je dat medewerkers niet bezig zijn met administratie maar met waarde toevoegen. Declareren van reizen mag niet meer dan enkele minuten per week kosten. Om dit te bereiken moet je drie dingen realiseren:

  1. Het moet zo eenvoudig zijn als Google Maps (Meerdere bestemmingen, automatisch berekenen, Drag&Drop, favoriete bestemmingen)
  2. Stoppen met overtypen (Haal data rechtstreeks uit je planning of agenda, het gebruiken van een voorkeursvervoermiddel, reizen kopiëren)
  3. Automatische verwerking naar AFAS Payroll (Automatisch berekening van woon-werk, geautomatiseerde integratie naar AFAS)

Heb je een van deze onderdelen niet? Dan loop je achter en laat je kansen liggen in het declaratieproces om echt eenvoudig en efficiënt te declareren. De huidige standaard functionaliteiten en oplossingen in de markt bieden helaas nog geen totaaloplossing om al deze onderdelen te realiseren.

Hoe jij van deze wet een kans maakt om medewerkers blij te maken

Al deze functionaliteiten zitten wel in onze nieuwe declaratieoplossing waardoor je een stap voorwaarts neemt en direct profiteert van de volgende drie voordelen.

  1. De tijd die nodig is voor declareren kan met wel 80% verminderd worden.
  2. Frustratie bij medewerkers wordt weggenomen.
  3. De organisatie voldoet aan de vereisten van de wet werkgebonden personenmobiliteit.

Bekijk de video onderaan deze pagina en ontdek vandaag nog hoe onze oplossing jouw organisatie kan helpen om het beste declaratieproces te realiseren. Vanwege de urgentie van de wet werkgebonden personenmobiliteit helpen wij de eerstvolgende klanten gratis met de volledige inrichting van de overige WPM onderdelen in AFAS.

Neem dus snel contact met ons om hiervan te profiteren.

Read more